De geschiedenis van stoomgemalen

Klik op de titels van onderstaande items voor meer informatie over de geschiedenis van stoomgemalen.

Gevonden artikel(en): 0

Gevonden link(s): 5
: Museum de Cruquius
Voormalig stoomgemaal "De Cruquius" uit 1849 is een industrieel monument. Samen met de stoomgemalen "Leeghwater" en "Lijnden" pompte de Cruquius van 1849 tot 1852 het Haarlemmermeer leeg en hield het daarna de Haarlemmermeerpolder droog. Nu is het een museum dat stoomgemaal De Cruquius in zijn oer-Nederlandse context toont: de door de eeuwen heen nimmer aflatende strijd tegen het water.
Museum | Cruquius
: Stoomgemaal Halfweg
Tussen Amsterdam en Haarlem ligt het plaatsje Halfweg dat nog in het bezit is van het oudste nog draaiende stoomgemaal ter wereld. Het is gebouwd in 1853 en diende als boezemgemaal om het overtollige water uit de ringvaart van de Haarlemmermeer eerst naar het IJ en later naar het Noordzeekanaal te malen.
Museum | Halfweg
: Stoomgemaal "de Tuut"
Het stoomgemaal De Tuut in Appeltern is gebouwd tussen 1916 en 1918 en was decennia lang een van de acht stoomgemalen in het Land van Maas en Waal die voor de afwatering zorgden. De Tuut is het enige van de 34 stoomgemalen in het Gelders rivierengebied dat bewaard is gebleven.
Museum | Appeltern
: Museum Stoomgemaal Winschoten
Op de plaats waar nu het Museum Stoomgemaal staat werd bijna twee eeuwen lang gewaakt over de waterstand in het Reiderland. Aanvankelijk gebeurde dat met behulp van twee windwatermolens. Dit gemaal is tot de jaren zeventig gebruikt en is nu een museum.
Museum | Winschoten
: Gemaal De Hooge Boezem achter Haastrecht
In dit gemaal is een poldermuseum gevestigd. In dit museum is er aandacht voor 1000 jaar watergeschiedenis - met het ontstaan van de polders, de molens en de stoomgemalen.
Museum | Haastrecht

advertentie

Zoek je een geschiedenisboek?

Onder de knop boeken vind je supersnel de nieuwste titels.

: Gesponsorde links