Vrouwengeschiedenis per week

Week 16
16 april - 22 april 2007

Onechte vrouwen in de reclame


pin-up in reclame

Na de uitzending van de documentaire Beperkt Houdbaar, een stuk in de Volkskrant tegen 'De vrouw als bitch' en de discussie over de Hünkemöller-reclamefoto in Utrecht wordt het tijd eens te kijken naar de rol van de vrouw in de reclame en de media. Is de vrouw als Playboybunny iets van deze tijd?
Vrouwen protesteren al sinds de jaren zeventig tegen bepaalde reclames. De Dolle Mina's ageerden toen tegen de rol van de vrouw in de reclame: de brave huisvrouw en de dubbele moraal omtrent typische vrouwen- en mannenzaken moesten volgens hen veranderen. Ook de 'Missverkiezing' kon wat hen betreft verdwijnen.
In 1991 was het Naomi Wolf die aan de bel trok met haar boek De zoete leugen. Zij signaleerde daarin dat vrouwbeelden in de media (digitaal) worden bijgewerkt en dat daarmee de identiteit en de geschiedenis van de afgebeelde vrouwen wordt gewist. Zij signaleerde dat deze beelden een negatieve invloed op het zelfbeeld van 'echte' vrouwen hadden.

Het lijkt erop dat met de komst van de Amerikaanse invloed in Nederlandse reclame eind jaren zestig en de morele en seksuele revolutie van de jaren zeventig blotere vrouwen hun intrede deden in de reclame (denk maar aan de beroemde PSP-poster).
In de Amerikaanse reclame was het gebruik van schaars geklede dames als reclame-object al langer gebruikelijk. Ook dat waren geen 'echte' vrouwen, maar getekende pin-ups. De gefotografeerde vrouwen in de campagnes van nu zouden we kunnen zien als de digitale opvolgsters van deze vrouwen.
Met het toenemen van de hoeveelheid beelden om ons heen (games, internet, televisie, bladen, abri's enz) is het aantal 'onechte' vrouwen om ons heen drastisch toegenomen. Is dit schadelijk voor de kijker? Heeft de reclame zoveel invloed? Of moeten we gewoon de andere kant op kijken? Wat is het nut van erotiek in reclame als het niets met het verkochte product van doen heeft? Volg de discussie eens op de beperkthoudbaar-site...

De actuele discussie is via 'Beperkt Houdbaar' goed te volgen
Geschiedenis van de reclame in Nederland op Wikipedia
Meer over Naomi Wolf en haar ideeën
De Belgische organisatie ADA onderzocht het vrouwbeeld in de informaticapers (met fotogalerij)
De reclames van het merk FA laten zien hoe de rol van de vrouw in de reclame verschuift
Reclame-rolmodel Coca-Cola plaatste vrouwen soms als pinup
De PSP verkiezingsposter uit 1971
Meer over pinups

Naar jaaroverzicht    Naar de index

Meer blogs over vrouwengeschiedenis

: Gesponsorde links